söndag 21 mars 2010

500 Bäckar små gör till slut en hel å

Piratpartiet har den senaste tiden förlorat möjligheten till ett större lån på totalt en halv miljon kronor som skulle användas till att finanisera vår valkampanj. Men istället för att ge efter för missmod drog Mikael Hedberg, en helt vanlig medlem och bloggare, igång projektet 500 Bäckar små. Projektet syftar till att samla in det förlorade beloppet, eller så nära som möjligt, genom att få 500 medlemmar och sympatisörer att skänka en tusenlapp vardera. På bara någon dag har en rad medlemmar gått ut och lovat donera och när jag skriver det här är det donerade beloppet uppe i 34 000 kr, vilket jag tycker är helt fantastiskt. Men det är fortfarande långt kvar och jag hoppas att du som läser det här känner dig manad att bli en av alla dessa små bäckar! Eller sprider ordet vidare. För tillsammans kan vi klara det här och få in pengarna vi behöver för att kunna ha en effektiv kampanjorganisation under valrörelsen.

Själv har jag ju sedan valrörelsen förra året jobbat ideellt åt partiet och levt på lånade pengar (utöver ett stipendie och ett styrelsearvode som inte räcker särskilt långt) och för tillfället är min skuld till släkt och vänner uppe i drygt 30 000 kr vilket gör att jag knappast är i ett läge där jag kan donera pengar. När jag kommer kunna anställas och få lön är fortfarande väldigt oklart men som bäst sker det någon gång i höst. Men efter att ha sett människor i ungefär lika dålig sits som jag ta fram plånboken insåg jag att jag faktiskt inte kunde låta bli att bidra, även om jag inte kan göra det just för stunden. I sommar kommer jag läsa distanskurser för att kunna livnära mig på studiemedel under sommaren, så när första studiemedlet trillar in kommer tusen kronor därifrån vända i dörren och gå vidare in i partiets kassa så att de finns där till valrörelsen.

Jag är övertygad om att Piratpartiet kommer att kunna upprepa förra årets bedrift i valet i höst. Vi har helt enkelt för många engagerade och brinnnande individer för att jag ska kunna tro något annat. Och jag vill känna att jag gör min del för att vi ska nå hela vägen in i riksdagen. Just nu är det ekonomin som behöver lösas, och då gör vi det, tillsammans

Vill du också donera en liten bäck hittar du information om hur man gör det här.


4 kommentarer:

stroll sa...

Damn. Själv har jag en ganska ok summa pengar på banken, men har blivit arbetslös, och jag tvekar om jag ska donera.

Juristen sa...

Initiativet är lysande och engagemanget från medlemmarna glädjande. Jag har inte bara lovat utan också betalt min 1000-lapp. Tid har jag ont om men tillgången till pengar är bättre. Jag stödjer gärna PP på det sätt jag kan.

Thomas Tvivlaren sa...

Det är sådana här initiativ som gör att man, än en gång, inser Piratpartiets styrka. När vi väl bestämmer oss för något så händer det grejer.

Jag är säker på att att vi kommer att bestämma oss för en massa trevliga saker under det närmaste halvåret...

Aewheros sa...

Beroende på hur sammansättningen av den nya styrelsen faktiskt blir kanske Christian ändrar sig angående lånet.

Vore väl olämpligt av honom att deklarera innan att vissa styrelseförslag innebär mer pengar, dock.