söndag 31 januari 2010

Ung Pirats östra distrikts distriktskongress

Jag tänkte skriva ner lite tankar kring gårdagens distriktskongress för Ung Pirats östra distrikt. Jag var inplockad som mötesordförande, ett uppdrag som jag tycker jag lyckades sköta helt ok.

Dagen började med att jag begav mig i god tid till kansliet för att skriva ut lite möteshandlingar innan mötet startade. Just starten var nog det som gick sämst, ett flertal ombud var försenade av olika anledningar, däribland distriktets ordförande Edward Lundkvist. Efter att ha väntat en timme satte vi så igång med formalian och lät deltagarna droppa in löpande.  Men utöver den lilla komplikationen tyckte jag mötet förlöpte väldigt bra. Avbrottet i mötet efter lunch för föreläsningar var trevligt, och jag hoppas att min egen korta föreläsning om hur distriktsorganisationen inom Sverok ser ut kunde väcka lite tankar kring vad distrikten inom Ung Pirat kan och bör syssla med. Utöver min föreläsning fick folk även höra på Stefan Flod som föreläste om skillnaderna mellan Ung Pirat och Piratpartiet, samt  Rick Falkvinge som föreläste om aktivism.

Under frågestunden efter Ricks föreläsning hamnade han och jag i en kort ordväxling angående hans bristande förmåga att få styrelsen att leva i enlighet med de värderingar som de själva antagit. Något han bemötte med att konstatera att styrelsen har högt i tak när det gäller att vara otrevliga mot människor som kontaktar dem.

Efter föreläsningarna hölls ett diskussionpass där distriktets verksamhet diskuterades som jag inte deltog i, och därefter fortsatte mötet med valförrättande och beslut kring verksamhetsplan och budget. Verksamhetsplanspunkten blev en smula rörig och jag tvingades på slutet bända ganska ordentligt på mina befogenheter som mötesordförande för att få mötet att gå framåt, men i slutändan hoppas jag att det blev en bra verksamhetsplan som den nya styrelsen ska kunna luta sig mot i sitt arbete under året. 

På tal om ny styrelse vill jag passa på att gratulera David Bergström till posten som distriktsordförande och önska honom och övriga styrelsen lycka till under det kommande året!



Inga kommentarer: