tisdag 21 april 2009

Kårvalet

Idag, kl 20.00 slutar kårvalet vid Uppsala studentkår. Det är det tredje kårvalet som jag har deltagit i sedan jag flyttade upp hit till Uppsala. Är du som läser Uppsalastudent och fortfarande inte har röstat är det alltså inte försent, du kan fortfarande rösta. Jag står som nummer 16 på vår lista och tar glatt emot alla personkryss jag kan få. Visserligen planerar jag att befinna mig nere i bryssel i höst, men skulle så mot förmodan inte ske så har jag inget emot att fortsätta att vara aktiv inom kåren.

Det första kårvalet jag deltog i gick över förväntan bra och slungade mig in i kårvärlden genom att Piratstudenterna hamnade i kårstyrelsen och jag blev heltidsarvoderad vice ordförande för kåren. Det är för övrigt ganska kul att jag därmed kommer kunna skriva i mina memoarer att jag var piratrörelsens första valda heltidspolitiker. Vilket jag givetvis kommer att göra. Kårvalet förra året gick inte riktigt lika bra. Vi förlorade ett mandat och hamnade i opposition i kårens fullmäktige.

Memoarer förresten. Kommer det verkligen fortfarande författas sådana om trettio år? Eller kommer vi då istället endast ge ut en antologi över de bästa blogginläggen som man skrivit under sin karriär, kryddade med ett tjusigt förord. Behövs det verkligen en redogörelse i efterhand när alltid dokumenteras i realtid?

Men tillbaks till årets kårval. Tyvärr har jag inte hunnit att delta i kampanjandet i den utsträckning jag hoppats på, men då vi har fått ett par nya aktiva i Piratstudenterna under våren kanske det kan bli ett bra resultat för oss i alla fall. I så fall gäller att hitta personer som vill representera oss i kårens styrelse, i universitetets akademiska senat och på en rad andra uppdrag som tillsätts av kårens konstituerande fullmäktige den 27:e april.

Så är du Uppsalabo, student vid Uppsala universitet och intresserad av att bidra till att driva studentinflytande ur från ett piratperspektiv får du gärna höra av dig.

4 kommentarer:

Svante sa...

Jag önskar dig lycka till och du kommer få min röst i EU-valet. Angående kårvalet är jag däremot av åsikten att kåren inte är rätt arena för ideologier och partipolitik. Du ska sitta i Bryssel, inte på övre slottsgatan.

Mvh Svante
Student i Uppsala och ny medlem i pp!

Mab sa...

Jag håller med om att man inte bör använda kåren för att driva annan politik än den som rör studenter. Däremot anser jag att det är fördel att kunna välja vilka som ska representera studenterna i kårens högsta beslutande organ utifrån vilken grundläggande syn på samhället de har. Och jag tror att det spelar roll.

Ett konkret fall där jag själv, och min piratövertygelse, hade direkt inflytande var när jag som studentrepresentant i Universitetets IT-råd stoppade ett förslag på att se över att outsourca studenternas emails till Google eller Microsoft som bägge varit på universitetet och erbjudit sig att ta över hanteringen gratis.

En student som prioriterat universitetets ekonomi högsta hade i det läget förmodligen inte framfört någon invändning. Jag, som utgår från ett integritetsperspektiv, såg det som barrockt att ett amerikanskt företag skulle få tillgång till alla studenters epost oavsett vad de själva tyckte om saken.

Kontentan är att mycket som kåren är med och påverkar är politiskt, och om man då väljer företrädare som tydligt deklarerat sin politiska hemvist så vet man vad man får för representation.

Mattias sa...

Hej Mattias,

Jag har funderat lite och undrar vilken roll piratstudenterna har i kårvalet. Utom möjligen att sprida kunskap om våra frågor på riksnivå?

bloggare på icedaniel.se sa...

Snygg blogg och bra !