fredag 17 april 2009

Domen som alla väntat på och demonstration i Stockholm imorgon

Jag kommer ihåg det antiklimax som följde efter rättegången mot The Pirate Bay. Många av mina vänner var på mig och ville veta hur det gick i rättegången. Mitt svar: "domen kommer om ett par veckor, det är bara att vänta och se" var ingenting som gick hem hos unga människor som vant sig vid att kunna se hela rättegången, inklusive förarbetet och utfallet, på en timme i ett avsnitt av Law and Order eller Ally McBeil. Med tre stycken reklampauser inklämda dessutom. Att då säga att det tar flera veckor i verkligheten och att det faktiskt var omöjligt att sia om utfallet före dess funkade inte alls för att stilla deras nyfikenhet.

Men med tiden lade sig intresset, och efter påsken var det enbart hos mina kolleger i Piratpartiet som medvetandet om att en dom var på väg verkade leva sig kvar.

Men med tanke på alla spaltmeter som redan hunnit skrivas om domen idag så lär ingen missa att tingsrätten fällde alla fyra inblandade, och att detta milt sagt väckt starka känslor. Inte bara hos oss pirater, utan även hos alla dem som anser att domstolen bör stå fri från påtryckningar från politiker och lobbyister.

Jag kommer förmodligen skriva mer om domen senare ikväll eller imorgon, och följa upp med länkar till tidningsartiklar och bloggar. Men det här blir på grund av tidsbrist ett ganska länkfattigt inlägg.

Det som jag däremot vill få ut är att det imorgon kommer ordnas en demonstration mot domslutet på Medborgarplatsen i Stockholm kl 14.00. Kom dit, och sprid ordet till alla ni känner!

Demonstrationen finns även som ett event på facebook.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har även alltele.se gått ut och sagt att de ska radera kundinformation.
http://www.alltele.se/Privat/Om-AllTele/Pressmeddelanden/p63/AllTele-avvisar-IPRED-och-foljer-branschlagstiftningen

Uppmana alla att maila sina leverantörer. Jag har redan mailat min. Comhem.se

Mvh

Perty sa...

Dags för en "Gå med i Ung Pirat och gå om MUF dag!" tror jag :-)

doktorn sa...

Vi har en manifestation i malmö imorgon! Stortorget, Peter Sunde kommer deltaga.

Facebook event här http://www.facebook.com/event.php?eid=90824455578

Mab sa...

Har skrivit ett nytt inlägg nu där jag skrivit om Lundademonstrationen. Lycka till där nere!