måndag 5 januari 2009

Nya lokalavdelningar på gång

Jag skrev för ett tag sedan att det behövdes folk som ville engagera sig i Ung Pirat. Igår följde jag upp genom att göra mailutskick till våra medlemmar i fem orter som jag identifierat som mogna att starta upp egna lokalavdelningar inom Ung Pirat. Dessa var Eskilstuna, Gävle, Karlstad, Sundsvall och Örebro. På mindre än ett dygn har jag fått respons från ett stort antal personer som vill vara med och starta upp lokalavdelningar. Det värmer enormt. Nu ska jag bara hinna svara på alla som hört av sig.

Ung Pirat lider lite av växtvärk just nu. Vi har mängder av nya medlemmar som vill vara med och driva förbundet frammåt, men vi saknar resurserna att ta hand om dem. Förhoppningsvis kommer det ändras framöver, men i väntan på de resurserna så ska jag i alla fall se till så att de här fem lokalavdelningarna kan dra igång.

Jag har i stort sett fått tillräckligt med respons för att kunna sätta igång med uppstartsarbetet för alla orterna utom Sundsvall. Och det på mindre än ett dygn från att jag gjorde mitt utskick. Det visar vilket engagemang som finns runtom i förbundet. För någon dag sedan startades även Piratstudenterna i Lund upp. Den andra lokalavdelningen i Lunds kommun. Piratstudenterna kommer organisera studenter vid Lunds universitet som delar piratrörelsens åsikter och är en systerorganisation till Piratstudenterna i Uppsala.

Ung Pirat har verkligen framtiden för sig. Bli medlem du också och gör skillnad!

6 kommentarer:

Lina Z Y sa...

Hoppas få se ert medlemsantal öka och därmed nya diskussioner om nätet, övervakning och fildelning.

Mab sa...

Tack så mycket. Jag är övertygad om att vi enbart sett början på framgången för Ung Pirat. Allt som vi har nu är uppbyggt nästan helt utan några ekonomiska resurser, men det kan snart komma att ändra sig om vi beviljas organisationsstöd av Ungdomsstyrelsen. Och då lär vi kunna se en betydligt större tillväxt i Ung Pirat än någonsin hittills.

Anonym sa...

Om Ung Pirat blev största politiska ungdomsförbund i Sverige, hur fungerar det om moderpartiet inte sitter i riksdagen?

Räknas Ung Pirat i media som ett politiskt ungdomsförbund ändå?

Mab sa...

Jag tror att det i vissa situationer kommer att göra det, och i andra inte. I valrörelsen 2009 tror jag att media ofta kommer glömma bort oss, mer eller mindre avsiktligt. Däremot är ungdomsstyrelsen bra på att lyfta fram oss när de räknar upp de politiska ungdomsförbunden. I debatten på Dreamhack som jag deltog i var det enbart riksdagspartiernas ungdomsförbund samt Ung Pirat inbjudna. Den debatten annordnades av Ungdomsstyrelsen och SKL (Sveriges kommuner och landsting).

Ett exempel på när media faktiskt uppmärksammar oss är när de diskuterar engagemang i ungdsomförbund. Notera i texten att de skriver "Av de åtta ungdomsförbund nyheterna talat med". Sju av ovan nämda förbund är rimligtvis riksdagspartiernas ungdomsförbund. Det åttonde är Ung Pirat.

Anonym sa...

Hur går det med de i Örebro? Jag har pratat med en del gymnasieungdomar som gärna vill engagera sig...
Mina datorer är fortfarande kvar i Stockholm efter qhlan, så jag är inte på irc, msn eller skype, men det går bra att ringa mig om du vill. Numret finns på pirateweb...

/Jonas Bergling

Mab sa...

Jonas:

Jag har ett antal intresserade som hört av sig från Örebro. Där kommer med all sannolikhet komma igång en lokalavdelning under våren.