torsdag 13 november 2008

Om Ipred i UNT

Jag pratade precis med en journalist från UNT som satt och skrev på ett reportage om piratjägarlagen. Artikeln är plannerad att komma i morgondagens tidning och han hörde av sig till mig för att se vad vi Piratstudenter tycker om lagen. Under samtalets gång fick jag veta att när han hade varit i kontakt med moderaterna så hade de hävdat att fildelningen minskat avsevärt i Danmark efter att lagen införts och använt det som ett argument för varför lagen skulle komma att bli effektiv. Att siffror från Finland visat motsatsen hade de däremot inte nämt.

Två tankar slog mig direkt. Den första är om det faktiskt finns några siffror ifrån Danmark som pekar åt det ena eller det andra hållet. Jag har inte hittat några, men om någon har en bra länk till en opartisk källa får ni gärna höra av er.

Den andra tanken som slog mig var att i Danmark har ju lagen tydligt fått effekten att branschorganisationerna skickat hotfulla kravbrev för att få folk att betala av rädsla för att dras inför rätta. Hur kan då moderaterna peka på Danmark som föredömme samtidigt som de fortfarande säger att syftet inte är att jaga enskilda fildelare. Antingen så är de helt enkelt oförmögna att koppla ihop ett med ett och få det till någonstans i närheten av två, eller så är de faktiskt fullt medvetna om vilken effekt lagen kommer få, men tycker det är mer klädsamt att mörka den biten i media för att inte framstå i dålig dager.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Jag skulle gärna komma i kontakt med dig angående ett förslag gällande din blogg. Maila mig på info at antonmalmberg.se för mer info!

Mvh,

Anton Malmberg