tisdag 24 juni 2008

Samtidigt i Uppsala blir snart en svartblogg?

Det verkar som om EU kan tänkas vilja införa registrering av alla bloggare. Allt i det goda syftet att se till att ingen kränks på nätet. Hur de ska kontrollera att alla verkligen registrerar sina bloggar är bortom min fantasi. Hur de ska kunna dra en gräns mellan blogg, onlinedagbok, bilddagbok med kommentarer, vanliga hemsidor där folk skriver vad de tycker eller för den delen någon annan webbsida är bortom mitt förstånd. "Nej mr EU, det här är ingen blogg, det här är en statisk hemsida som jag uppdaterar med nyheter dagligen"

Det tragiska är att det blir så tydligt att den gamla generationen inte förstår nätets natur. Det finns helt enkelt inget sätt att genomdriva en sådan här reglering utan att döda nätets idé. Majoriteten av alla bloggare kommer bli svartbloggar, antingen för att de inte vill registreras, eller för att de inte ids. Själv tillhör jag det första lägret. Jag är inte det minsta intresserad av att få min blogg registrerad och kontrollerad.

Går det här heltokiga förslaget kommer den här bloggen förvandlas till en svartblogg. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan de kommer fram till att det behövs starka tag mot de oregerliga svartbloggarna efter att väl registreringen införts.

Inga kommentarer: